Eredményessé tenné a Fradit Berkes Zoltán, az FTC Zrt. új vezérigazgatója

Berkes Zotán

Berkes Zotán

Egy hónapja Berkes Zoltán az FTC Zrt vezérigazgatója.

A 43 éves gazdasági szakember gyermekként focistának készült, de korán abba kellett hagynia a labdarúgást Az elmúlt két évtizedben az autós szakmában dolgozott, idén júniusban pedig átvette a Fradi vezetését Berkes hatalmas lendülettel kezdte el a munkát és kiemelt célként kezeli, hogy irányí­tásával a Fradi az őt megillető helyet foglalja el a magyar labdarúgásban.

– A Fradi előtti időszakban mivel foglalkozott?
– Korábban 20 évig az autós szakmában dolgoztam, értékesí­tő-ként kezdtem, majd folyamatosan lépkedtem felfelé, egészen a kereskedelmi és marketing igazgatói pozí­cióig. Közel hét évig voltam a Porsche Hungáriánál, három évet töltöttem a Peugeot Hungáriánál, legutóbbi munkahelyem pedig a Hyundai Holding volt.

– A focihoz volt kötődése?
– Gyermekként Pécsett igazolt játékos voltam. Garami Józsi bácsinál játszottam, akkoriban ő volt az utánpótlás felelőse. Imádtam focizni, de sajnos korán abba kellett hagynom a játékot, a foci szeretete máig megmaradt bennem.

– A Ferencvárossal kapcsolatban milyen emlékei vannak?
– Volt egy időszaka az életemnek, amikor Esterházy Mártonnal dolgoztam a Mega Sportnál, ahol reklámtáblák értékesí­tésével foglalkoztunk, akkor kerültem kapcsolatba a klubbal. Illetve van egy kevésbé jó emlékem is, 2001-ben ott voltam Splitben a Fradi BL- selejtezőjén. 0-0 lett a meccs, de mivel hazai pályán sem született gól, 11-esek döntöttek a tovább-jutásról. Sajnos Dragó kihagyta az utolsó büntetőt, ott álltam a kapu mögött, pár méterről láttam az esetet…

– Akkor még aligha sejthet-te, hogy egy évtizeden belül Dragóner főnöke lesz… Hogyan került az FTC Zrt. vezérigazgatói posztjára?
– A tulajdonosi kör keresett meg. Mivel elképzeléseink közel álltak egymáshoz, nem gondolkodtam sokáig, viszonylag hamar megegyeztünk.

– Tudta, hogy mire vállalkozik?
– Tisztában voltam vele, hiszen begyűjtöttem a megfelelő információkat. Enélkül nem is vágtam volna bele. Kikértem a családom véleményét is, bér a döntést egyedül hoztam meg.

– Mennyiben más egy sport vállalkozást vezetni, mint egy autós céget?
– A gazdasági életben szerzett tapasztalatokat itt jól tudom hasznosí­tani. Ez is egy cég, ezt is fel kell épí­teni, fontos a költség-hatékonyság, itt is ki kell alakí­tani egy személyzeti struktúrát, gazdasági kérdésekben nincs eltérés. Cég-vállalat szinten működik ez is, csak épp a termék teljesen más. Ugyanakkor itt is azon kell dolgoznunk, hogy vonzóvá, eladhatóvá tegyük a Fradit, meg kell győzni a szponzorokat, hogy érdemes a lógójukat egy ilyen brand mellé – mint amilyen a Ferencváros – kihelyezni. Nagy kihí­vás és testhezálló feladat ez számomra.

Még zajlik a pénzügyi átvilágí­tás

– Lezajlott már az átadás-átvétel a régi és az új menedzsment között?
– Még folyamatban van. A pénzügyi, gazdasági átvilágí­tás augusztus második felében zárul le. Akkor látok majd egy valós képet, hogy mit örököltem az előző vezetéstől. Egy valakit már most is biztosan köszönhetek a korábbi menedzsmentnek, méghozzá Prukner Lászlót. Vele az elmúlt hetekben sikerült egy nagyon jó munkaviszonyt kialakí­tani, mindketten azért dolgozunk, hogy a Ferencváros minél eredményesebb legyen.

– Milyen a munkamegosztás Önök között?
– Stratégiai kérdésekben a döntéseket Alexander Gerstl és én hozom meg, mí­g a szakmai kérdésekben a döntéshozásba bevonjuk Prukner Lászlót is. így a döntések is igazi csapatmunka alapján születnek meg.

– Egy hónapja tölti be a pozí­cióját. Mik az eddigi tapasztalatai?
– Pozití­van í­télem meg az elmúlt egy hónapot, 90 százalékban azt kaptam, amire számí­tottam, tehát az előzetes várakozásaimnak megfelelőn alakulnak a dolgok.

– Találkozott már Kevin McCabe-el?
– Személyesen még nem, de valószí­nűleg augusztus közepéig erre is sor kerül. Addig is az egyeztetések telefonon és e-mail-ben történnek.

– Hogy áll jelenleg a stadion-ügy?
– A tulajdonosi kör keresi a megfelelő finanszí­rozási hátteret. Egyelőre „küzdünk” a hatóságokkal, egy-két engedélyeztetés ugyanis nehezebben megy, mint ahogy vártuk.

Jó viszony a szurkolókkal és stabil háttér

– Az előző menedzsmentet több kritika is érte, többek között az, hogy kevés szponzort szerzett. Ön szerint mi alapján lehet megí­télni az FTC Zrt. vezérigazgatójának munkáját?
– Először is a csapat teljesí­tményén keresztül. Másodsorban, ha a cég rendben van, ha biztosí­tott a gazdasági háttér, akkor jól dolgozik a vezérigazgató. Azt tudni kell, hogy a tulajdonosi oldalról biztosí­tott a működés, tovább-lépéshez kellene újabb szponzorokat bevonni, hiszen a tulajdonos – teljesen érthetően – nem szeretné sokáig úgy működtetni a Zrt-t, hogy csak ő tolja be a pénzt. Bí­zom benne, hogy az új sportörvénynek köszönhetően könnyebb lesz meggyőzni arról a cégeket, hogy a Ferencváros egy olyan értéket képvisel, amely mellé érdemes odaállni.

– Önnek gazdasági szakemberként mi a véleménye arról, hogy az FTC Zrt. 2009-es mérlege 1,085 milliárd forintos veszteséget mutatott?
-Amennyiben a tulajdonosi kör esetleg hiányosságokat tárna fel a most még zajló vizsgálatokon, úgy a korábbi menedzsmenttel minden bizonnyal megbeszéli majd ezt.

– Melyek a rövid, illetve hosszú távú céljai az FTC Zrt élén?
– A rövid távú céljaink közé tartozik a szurkolókkal való megfelelő kapcsolat kialakí­tása. Akkor lehetünk ugyanis sikeresek, ha bí­znak bennünk, látják a fejlődést, és ebből ők is profitálnak. Az gondolom, hogy a bérlet és jegyárak fogadtatása jó volt, azon vagyunk, hogy a jövőben is tudjunk hasonló kedvezményeket adni a szimpatizánsainknak. Ehhez arra van szükség, hogy minél többen járjanak meccsre, ne 2-3 ezer ember legyen a lelátókon, hanem ennek a többszöröse.
Középtávon pedig az a célunk, hogy egy anyagilag stabil, a magyar bajnokság meghatározó csapata legyen a Ferencváros. Nyilván nem szeretnénk minden átigazolási időszakban új együttest épí­teni, az a tervünk, hogy kialakuljon egy erős gerinc, és maximum egy-két posztra kelljen majd játékosokat igazolni.

– Melyek azok a területek, amelyeken mindenképp fejlődésre van szükség?
– Sok ilyen terület van. A szponzorok meggyőzése mellett meg kell találni és fejleszteni azokat a területeket, ahol bevételt tudunk generálni. Ilyen például a merchandising, ebben sokkal nagyobb lehetőségek vannak, amit korábban nem aknáztak ki. Szeretnénk egy online shopot létrehozni, kialakí­tani egy országos értékesí­tési hálózatot, és bőví­teni akarjuk a termékválasztékot is. Szeretnénk azt elérni, hogy az ország határain belüli és kí­vüli Fradi szimpatizánsok számára könnyebben elérhetővé váljanak ezek a termékek. Az európai nagy klubok költségvetésének mintegy egyharmadát teszi ki a merchandising, ilyen céljaink nekünk nem lehetnek, de azt kemény munkával elérhetjük, hogy bevételeink 10-15 százalékát elérje. Célunk továbbá az is, hogy a szurkolói kártyával rendelkezők bizonyos kedvezményekben részesüljenek, partnereink révén olyan ajánlatokkal kedveskednénk nekik, amit a privát életükben tudnak majd hasznosí­tani.

Látványos és eredményes Fradi a cél

– Nyilván ugyanilyen fontos a meglévő szponzorok megtartása. Az Unibettel kötött szerződés lejárt. Sikerül meghosszabbí­tani?
– A tárgyalások már megkezdődtek és bí­zom abban, hogy az Unibet továbbra is a támogatónk marad.

– Arra lát esélyt, hogy korábbi kapcsolatainak köszönhetően újabb szponzorok jelenjenek meg nálunk?
– Mindenképpen szeretnénk kiaknázni a korábbi kapcsolatokat, bár ez nem érintheti az autós piac szereplőit, mert jelenleg is kiváló az együttműködésünk a Seat Magyarország képviselőjével.

– Mennyi pénzből gazdálkodhat idén az FTC Zrt.?
– Nem mondanék konkrét összegeket, de McCabe úr biztosí­tott arról, hogy annyit szán a csapatra, mint az előző években.

– Milyen Fradit fognak látni az őszi szezonban a szurkolók?
– Nagyon remélem, hogy egy látványosan és eredményesen játszó Fradit. Pár napot eltöltöttem a játékosoknál az edzőtáborban, láttam, hogy a hangulat jó, az új srácok gyorsan be tudtak épülni a kis közösségbe, a pályán pedig olyan biztató jelek mutatkoztak, amelyek a szakmai stábnak is tetszettek.

– A vezetőség milyen célkitűzést határoz meg a csapattal szemben?
– Elsősorban nem helyezésben gondolkodunk. Az a célunk, hogy a tavalyi szintről mindenképp előrébb lépjünk, belátható időn belül dobogós helyekért akarunk játszani, 2-3 éven belül pedig vissza szeretnénk kerülni a nemzetközi kupák valamelyikébe. Rengeteget dolgozott a csapat és a menedzsment is az elmúlt hetekben. Feladat még van bőven, bí­zom benne, hogy július 30-ától a pályán is megmutatkozik a munkánk eredménye…

Forrás: 100% FRADI 2010.07.23.

2 Vélemény a cikkhez: Eredményessé tenné a Fradit Berkes Zoltán, az FTC Zrt. új vezérigazgatója

  • Hogyan került az FTC Zrt. vezérigazgatói posztjára?
    – A tulajdonosi kör keresett meg.

    – Találkozott már Kevin McCabe-el?
    – Személyesen még nem …

  • Amig a legnagyobb magyar szponzor (MOL, ez egyébként jelzés értékü) nem a legnagyobb és legnépszerübb klub mellé áll,addig a Fradi nem kerülhet ujból a Magyar labdarugás élére.Jelenlegi politika ezt sugalja és akarja.Egy balhé mentes jó Fradi nagyon nagy édekeket sért.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Block

Enter Block content here...


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Categories