1900 – „ZÖLD-FEHÉR A MI SZINÜNK” – egy kézzel í­rt történet

FELÉPÜL A KÜLSŐ-SOROKSÁRI ÚTI FTC-PÁLYA

Az új club céljaira a Ferencvárosi Polgári Kör átengedte ugyan Bakáts-téri helyiségeit, de a nomád labdarúgó élet folyt tovább. Legfeljebb annyi változtatással, hogy az eddigi kabát és egyéb ruhadarab – kapukat felváltották a hordozható kapuk, amelyeken kettő darab 3 méter hosszú lécből és 1 db 8 méter hosszú madzagból állottak. Ezek voltak a club első „felszerelési tárgyai”. A club tagjai leggyakrabban a Rezső téri grundon űzték sportjukat, de ha ott már túl erélyesen lépett fel a por felkavarása miatt a rend éber őre, akkor kénytelen, kelletlen átment a vándor futball-társaság Budára, és ott Hadik-laktanya helyén lévő mezők egyikén űzték, hajtották a labdát. Mikor pedig már ott is nehézségek fordultak elő a rétek gazdáival, újra felszedték a sátorfát, és mentek vissza a Rezső térre, hátha enyhült ott a rendőri szigor.

A vándor élet azonban sehogyan sem harmonizált az otthont szerető ferencvárosi polgárok fiainak. Mivel telket venni a club nem tudott a pályaépí­tésre az alkalmi pénztári bevétel csekélysége miatt, megindult a keresés egy olyan telek után, amelyet ingyenesen vagy csekély bér ellenében megkaphatnának.

A bí­ztató nyomozás következtében aztán Ullmann István egy telket talált a Külső-Soroksári úton az elemi iskola mellett, amelyet a Székesfőváros majdnem ingyen a rendelkezésükre bocsájtott. A telek í­gy megvolt, és hozzákezdhettünk a sporttelep épí­téséhez. A földmunkát a club tagjai végezték, a deszkakerí­tést és az öltözőt, amely egy kiselejtezett lóvasúti kocsiból készült Antony Tamás ferencvárosi ácsmester készí­tette el „hozomra”. Így álltunk a pályával 1899 késő őszén, amikor a munkálatok a közelgő tél miatt félbeszakadtak.

1900. január 27-én a Polgári Kör helyiségeiben bált rendezett a club. Ez a bál bizonyí­totta, hogy ily rövid idő alatt mennyire megerősödött és népszerű lett az FTC. A bálnak 41 védnöknője volt, és az első négyest 140 pár táncolta, a csárdást pedig még a hajnali órákban is ví­gan ropták. A club amely a IX. kerület számottevő társadalmi faktorává nőtte ki magát, ha nem is a sport terén, de már megindult a dicsőség útján felfelé! Tavasszal folytatódott a pályaépí­tés. Deszkából clubházat és öltözőt, sőt az egyik oldalvonal mentén húzódó vasúti töltés oldalába tribünt is épí­tett Antony Tamás, és í­gy a pálya 1500 személy befogadására vált alkalmassá.

Ezután a pályaépí­tési hőskölteményből már csak a játéktér kijelölése volt hátra, amely a helyszűke miatt csak 90 x 45 m lett és hozzá -„göcsei logikával”- a normálisnál kisebb méretű kapukat állí­tottak a pályaépí­tők.

Maga a pályaépí­tés kb. 12 ezer koronát tett ki, amelynek felét később ki is fizette az egyesület, felét pedig Antony Tamás pályaépí­tő ácsmester és utódja a club iránti szeretetéből elengedte.

A pályaépí­tés tehát befejeződött 1900. tavaszán, és a dicsőséges, az FTC életrevalóságát és élni akarását hirdető mű márciusra nyitásra készen állott!

A képekre kattintva olvasható Hélisz József eredeti kézzel í­rott naplója:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Block

Enter Block content here...


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Categories