A Soroksári úton

TFU_19881102_Fml_000 - 0010Az FTC első otthona.

A megalakulás után az első és legfontosabb cél egy olyan terület megszerzése volt, amely alkalmas sporttelep létesí­tésére.

Tisztelt tagtárs urak! – kezdte a beszámolóját Springer elnök, amelyben a pályaépí­tésről számolt be. – A Ferencvárosi Torna Club augusztus hó 5-én megtartott választmányi ülésének határozata alapján van szerencsém a tisztelt tagtárs urakat arról tájékoztatni, hogy működésünket szeptember 16-án megkezdjük. Működésünkben két dologra fogunk fő súlyt fektetni. Úgy, mint először: a tornázásra… valamint football játékra.  E helyen van szerencsém előrebocsátani, hogy a Székesfőváros június hó 5-én megtartott közgyűlése volt szí­ves az Ferencvárosi Torna Clubnak a külső Soroksári úton lévő elemi népiskola mellett az Erzsébet falvai helyiérdekű vasútállomásától öt percnyire fekvő 2.387 négyszögöl nagyságú fővárosi telket 6 évre játszótér használat fejében egyesületünknek ingyen átengedni. Ezen fővárosi telket olyan karba helyeztük, hogy azon tagjaink szeptember 3.-tól a rendszeres játékot gyakorolhatják.

Az elnök szavait nagy tetszéssel fogadta a tagság és dörgő tapsviharral köszöntötték a programot. A késő éjszakai órákig tervezgettek kisebb csoportokban és fennen hangoztatták:

Nagy lesz az FTC!

Ullmann István tevékenységét siker koronázta. Igaz, hogy a terület csak 95×55 méter nagyságú pálya létesí­tését tette lehetővé, mert két vasúti pályatest között terült el és későbbi pályabőví­tést sem lehetett tervezni, de már volt pálya! Ez a terület nyújtott tehát otthont egy évtizeden át az FTC-nek és itt sikerült az egyesülethez kötni a kerület sportolni vágyó fiatalságát.

A megalakulást követő lelkes aktivitás nem volt szalmaláng. Már az elnöki tájékoztatóra elkészült a klub zöld-fehér jelvénye is, amelyben a háromszöget alkotó három „E” betű ma is jelszava az egyesületnek. Ebben a szellemben fogtak hozzá a pálya épí­téséhez is. A pálya egyik oldalának kerí­tését Antony Tamás ácsmester készí­tette, a másik oldalát a vasúti töltés határolta. Az egyik kapu mögött egy kétemeletes bérház tűzfala, a másik mögött pedig egy iskolaépület állt. Az öltöző -egy 6×8 méter nagyságú terem- a pálya nyugati részén volt. Bejárata az iskola felőli oldalra nyí­lt. Közvetlenül a bejárat mellé került a mosdó, ahol a szabad ég alatt egyetlen zuhanyzórózsa állt a versenyzők rendelkezésére. megvolt viszont az az előnye, hogy ha esett az eső, egyszerre többen is „zuhanyozhattak”.  A ví­zvezetéket Lányi Emil készí­tette, és ha már volt folyóví­z, egyúttal az általa mért sört is a csap alatt hűtötte a kí­vánt hőmérsékletre. Az öltözőben a fal mellett körbe padokat helyeztek el, alatta kis ládikák a mezek, zoknik részére, a falon pedig fogasok. Az öltöző pálya felőli oldalának ablakát dróthálóval biztosí­tották a Gabrovitz testvérek, Malaky és a többiek bombái ellen.

A „tribün” helye adott volt a vasúti töltés oldalában. Antony Tamásék levertek néhány cölöpöt, arra vastag deszkákat szereltek, és megvolt az ülőhely.

Így festett tehát a pálya. Kicsi volt, enyhén lejtett is, ez azonban nem zavarta a játékosokat. Előfordult, hogy Malaky lövése olyan erővel vágódott a bérház falának, hogy beleremegett az egész épület. Ki is jött gyakran öklét rázva egy testes asszonyság és mérgesen kiáltozta, hogy leesett a kép a falról, a szekrény tetején pedig felborultak a befőttes üvegek.

Ilyen derűs epizódok fűszerezték az edzéseket, mérkőzéseket. Amikor pedig már besötétedett, az idősebb és módosabb tagok vendégül látták a játékosokat. Szafaládé, zöldpaprika, kenyér volt a megérdemelt vacsora, majd csapra vertek egy hordó sört, és vidám énekszótól zengett a „lelátó”. Itt énekeltek hentes, mészáros, ácsmester, patikus, nyomdász, kereskedősegéd, sőt a norvég főkonzul is az FTC játékosokkal együtt az első Fradi indulót.

A Soroksári úti pálya

A Soroksári úti pálya

merkozesjelenet_1904_soroksari-ut

Az FTC sorozatos sikerei mágnesként vonzották a közönséget és hétről-hétre emelkedett a nézők száma. A pénztár mégis rendszerint üres volt, mert kevés nézőt tudtak elhelyezni a pályán és a bevétel nem fedezte a kiadásokat. A Soroksári úti pálya befogadóképessége csak 1.500 fő volt, és a kisméretű játéktér sem felelt már meg az igényeknek. Azonkí­vül az FTC atlétái is itt tartották edzéseiket, versenyeiket.

A problémát csak radikálisan lehetett megoldani: új, nagyobb méretű és nagyobb befogadóképességű pályára volt szükség. De hol és miből? Az egyesület azokban az években csak saját erejére és pártoló tagságának anyagi támogatására számí­thatott. A merész tervek mégis a Ferencvárost annyira jellemző lelkesedéssel fogadták szurkolók és versenyzők egyaránt.

Nagy Béla í­rásainak felhasználásával

Következő rész: Az Üllői úti stadion – A tervezéstől az 1911-es átadásig

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Block

Enter Block content here...


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Categories