Háda József

Kiváló képességű, vakmerő, rendkí­vül ruganyos kapusnak bizonyult (if­júsági sportoló korában magasugrásban kerületi csú­csot ért el, mellette 110m gátfutó is volt). A labdát biztos kézzel fogta, jól helyez­kedett és határozottan, gyorsan avatkozott a játékba. Kitűnő adottságai kellő nyugalommal, higgadtsággal párosultak. A kifutás azonban nem tartozott erősségei közé.

A rákosi futball-termőtalaj ismét egy játékost termelt ki a profiknak. Háda, a nagy tehetségű kapus, a Ferencvárosnak szerződést í­rt alá, amely őt egy évig új egyesületéhez köti. A BRSC vezetősége a játékos boldogulásának nem akart útjába állni és Hádát kiadta, bár nehéz szí­vvel vált meg tőle. A Ferencváros 1.000 pengő lelépést adott a játékosnak és heti 35 pengő fizetéssel szerződtette. – Nemzeti Sport, 1929. december 9.

Így vallott pályafutásáról:

– A Ferencvárosba 1929-ben kerültem. Nyáron a Balaton partján együtt nyaraltam Amsel Nácival a Fradi akkori kapusával, aki megkedvelt és sokat foglalkozott velem. Neki is, atyámnak is Bogláron volt a nyaralója. Ennek köszönhettem azt, hogy a Fradi akkori nagy kapusának védőszárnyai alá kerültem. Amsel ajánlatára azután Tóth Potya, az FTC akkori edzője próbajátékra hí­vott. A próbajáték sikeres volt, mert utána szerződési űrlapot töltettek ki velem. Pedig abban az időben a Ferencváros első csapatába bekerülni, úgyszólván csak kihalási alapon lehetett. Azután 1930-ban felvirradt az én napom: a BSE elleni Magyar Kupa meccsen sikerrel védtem. Eljött az én korszakom: Siflis az Újpestbe lépett, Budai visszavonult, én pedig a veterán Amsellel védtem felváltva. Aztán Amsel is visszavonult, ottmaradtam egyedül a révben …

1935-ben meg azzal hí­vta fel magára a figyelmet, hogy autót vásárolt. Óriási feltűnést keltett ezzel, hiszen ő volt az első ferencvárosi játékos, akinek autója volt. A kocsi 1.500 pengőbe került. Mint nyilatkozta:

– Én autóra költöm a pénzt. Nem luxus ez, kérem. Összekapcsolom a kellemest a hasznossal. Reggel korán kell a hivatalba mennem. Kettőkor jövök ki. Nemcsak edzésre járok, hanem utána tanárhoz is. Tanulok németet és franciát.

Szintén Ő volt az első, aki repülőgépre ült. Érettségi vizsgája miatt Rómából í­gy tért haza egy fontos KK-mérkőzés után! És ha már Róma: a Lazio elleni KK-döntőn kritikus pillanatokban Háda kivédte Piola tizenegyesét! Egyébként ezért munkahelyén a hazaérkezés után babérkoszorút kapott!

– Tí­z legszebb évem alatt volt egy időszak, amikor a válogatott csapat hálóját felváltva védtem Szabó Tónival, a Hungária nagy tudású kapuvédőjével. A mi párharcunk a meggypiros mez felvételéért a labdarúgás akkori életének külön eseménye volt. Egyszer hullámvölgybe kerültem. 1934-et í­rtunk akkor, amikor Pestre látogatott a Sindelar vezényelte osztrák Wundermanschaft. A kapitány bizalma folytán én kerültem be a magyar csapat kapujába. Egész héten át az egész magyar sportsajtó beállí­tásom miatt háborgott. Elképzelhető, hogy milyen lelkiállapotban foglaltam el a helyemet a kapuba, közel 40 ezer néző előtt. Aztán megkezdődött a játék és én védtem. Úgy, mint soha azelőtt és azután! Ha kellett, sebesen kifutottam, ha szükséges volt, a levegőben úsztam vagy párduc módjára vetődtem. Egyszer egy magas labdát, a fejelni készülő Sindelar elől hátrafelé végzett szaltóval csí­ptem el! A közönség tombolt, 3-1-re vertük meg a sógorokat…

Háda ferencvárosi pályafutása után még az élvonalban a Gammában is védett. Fiatalon, 29 évesen hagyta abba a játékot. Úgy érezte, gyorsasága, reflexei már nem a régiek és nem kí­vánta potyagólokkal keserí­teni a közönséget.

1957-től Szudánban, majd Etiópiában is edzősködött. Sokáig Etiópiában nyomdai vállalata volt, majd Angliában is élt, ahonnan tí­z év múltán hazatelepült.

Háda sokmindenben első volt. Egyben szerencsére utolsó: a 100%-os bajnokcsapatból ő volt az utolsó, aki a kaput elhagyta. 83 éves korában hunyt el az FTC örökös bajnoka.

(Nagy Béla, Antal Zoltán és Hoffer József és Hegyi Tamás í­rásainak felhasználásával)

5 Vélemény a cikkhez: Háda József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Block

Enter Block content here...


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Categories