Zámor Ferenc

Zámor Ferenc (1877-1960) gépészmérnök feleségével, Rédey Erzsébettel és Magda leányával Erzsébetfalván (a mai Pestszenterzsébeten) 1910 körül. Publikálva:: Jalsovszky Katalin-Stemlerné Balogh Ilona [szerk.]: Fénnyel í­rt történelem, Helikon, 2000. A fotó szerepelt a Nemzeti Múzeum "Fénnyel í­rt történelem" kiállí­tásán is 2000-ben.

Zámor Ferenc (1877. október 14., Bazin – 1960. június 11., Budapest)

Zsabokrszky, Zsabukovszky illetve Zsaby (ez volt a beceneve) néven szerepelt a korabeli sajtóban.

1897-től több egyesületben is felbukkan a neve: Pécsi Athletikai Club, Műegyetem FC, Ganz Waggongyári TLE, FTC, MAC.

Az FTC-ben 1900 őszén lépett pályára.

Őmaga í­gy vallott életének ezen időszakáról (a teljes anyag itt olvasható el):

„1889-ben Apám táblai kisegí­tő bí­ró Budapesten, a család Budán a Jégverem-utcában, a Duna partján talál lakást (…) A II. ker. reálba jártam a 2. és 3. osztályt (…) sikerült (…) 1901. júniusban (…) a gépészmérnöki oklevelet megszereznem. Tanulmányaim mellett a labdarúgásban is élénkebb részt vehettem. Amikor valamennyire belejöttem, a Műegyetemi F.C. II. csapatának a kapitánya voltam, az utolsó időben pedig az I. csapat hátvédje. 1901 tavaszán két osztrák csapatot 3:1, ill. 3:0-ra megvertünk. De 10:0-ra kikaptunk az első, Magyarországon járt angol csapattól, a Richmond F. C. csapatától. Ez a mérkőzés annyira kimerí­tett, hogy a félidőben egy egész citromot mindenestől megettem.”

*

„A budapesti Ganz-gyár mérnöke (1902–1906), a vagonszerkesztés főnöke (1906–1910), a gyár főmérnöke (1910–1914). Az I. világháborúban frontszolgálatot teljesí­tett (1914–1918; az orosz hadifogságból 1921-ben tért vissza). A Ganz-gyár vagonosztályának vezetője (1923–1925), a vállalat igazgatóhelyettese (1925–1928), igazgatója (1928–1945), nyugdí­jas műszaki tanácsadója (1948-tól). Reaktiválása után a Földalatti Gyorsvasút (1950–1954), majd a MÁV Tervező Iroda főmérnöke (1954–1957).

Irányí­tásával Magyarországon először a Ganz-gyárban kezdték el tervezni a teljesen acélvázas vasúti személykocsikat, valamint a teljesen hegesztett acélvázú kocsikat (1922-től). Jelentős szerepet játszott a nagyvasúti motorkocsik fejlesztésében, a korszak emblematikus közlekedési eszköze, sí­nautóbusz megalkotásában (1934-től). Az 1950-es években közreműködött a budapesti földalatti gyorsvasút (= metró) terveink elkészí­tésében.” – í­rja róla a Nemzeti Örökség Intézete.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Block

Enter Block content here...


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Categories